Czy formatować teksty do własnej gazety?

Współpracujemy z dużą ilością firm i Urzędów, które nie posiadają redakcji lub działów specjalizujących się tylko w tworzeniu treści marketingowych (jako Własna Gazeta oprócz usług druku gazet i druku czasopism, świadczymy usługi składu graficznego DTP gazet, czy kompletne usługi tworzenia gazet). Bardzo często otrzymujemy materiały, które pod względem merytorycznym są bardzo dobre, jednak pod względem technicznym niejednokrotnie pojawiają się w nich błędy, których warto unikać. Najczęstszym błędem – zwłaszcza u nowych klientów – jest formatowanie treści. W tym tekście tłumaczymy, czemu formatowanie nie jest do końca dobrym pomysłem.

artykuły do publikacji czasem trafiają od kilku, kilkunastu osób – gdyby każda stosowała swoją własną stylistykę to publikacja byłaby nieczytelna i niespójna

Czy stosować własne formatowanie, czyli własnych czcionek (fontów), kolorystyki?

To najczęstszy i najsmutniejszy zaraz błąd na jaki się poświęcamy – autor artykułu poświęca wiele czasu, aby publikację sformatować tak, aby wyglądała atrakcyjnie. Niestety, niezależnie od tego jak dużo poświęci czasu na sformatowanie treści, to w 99% formatowanie (czyli czcionki, kolorystyka, podkreślenia, itd.) nie zostanie przeniesione na plik magazynu lub gazety.

Dlaczego?

Powód jest prozaiczny: layout gazety lub czasopisma, to używanie w całej publikacji założonych wcześniej czcionek, kolorystyki, a nawet zasad. I wszystkie treści (z wyjątkiem plakatów reklamowych) podlegają tym zasadom. Dlaczego? Powodów jest parę:

  • artykuły do publikacji czasem trafiają od kilku, kilkunastu osób – gdyby każda stosowała swoją własną stylistykę to publikacja byłaby nieczytelna i niespójna
  • przenosząc treści z plików MS Office / Libre Office z zachowaniem formatowania, przenosi się również cały szereg informacji dodatkowych, w pewnym momencie takie treści mogą się na siebie nakładać, przez co tekst może się „rozstrzelić” lub nastąpi inny błąd, którego nie sposób będzie wyeliminować, ze względu na zbyt dużą liczbę zasad, stosowanie tylko własnych zasad to pewność, że publikacja nas nie zaskoczy
  • podczas stosowania własnego formatowania, Klient może zastosować rozwiązania, które będą niemożliwe do przeniesienia do gazety, co może spowodować, że publikacja nie będzie wyglądać jak w przesłanym pliku wordowym. Przykład? Użycie czcionek, których nasze studio graficzne nie posiada.

Kiedy jednak stosować formatowanie?

Proponujemy stosować formatowanie tylko w kwestiach umownych. Czyli, gdy podczas konsultacji zależy Państwu, aby coś uczynić ze wskazanym fragmentem treści.

Przesłałem sformatowy tekst. Co teraz?

Nic. Formatowanie zostanie usunięte i podmienione na formatowanie gazety / czasopisma na etapie zamieszczania tekstu w gazecie. Stratny jest pracownik, który poświęcił czas, aby nadać jakiegoś charakteru publikacji. Nasz dział graficzny najpewniej skontaktuje się z Państwem i przekaże informacje na temat problemów z artykułem.

Chcę, aby publikacja wyglądała tak jak ją sformatowałem.

Oczywiście jest to jak najbardziej możliwe i takie rozwiązania się stosuje – przede wszystkim podczas zamieszczania plakatów promocyjnych / reklamowych. Zatem, aby w treści zostało zachowane formatowanie, wystarczy przesłać ją zgodnie ze specyfikacją reklam, czyli zamieszczone zdjęcia powinny być w wysokiej rozdzielczości, kolor zgodny z CMYK i zgodny z zasadami (suma i minimum), plik PDF powinien być przygotowany zgodnie ze specyfikacją.

Jak formatować tekst?

Wszystko zależy od tego, co uwzględnia layout. Przed rozpoczęciem prac i ustaleniem zasad layoutu, polecamy nie formatować tekstów podczas pisania tekstów i ew. zostawić ten element na sam koniec. Zwłaszcza, że czynność formatowania potrafi zabrać dużo czasu, który oczywiście można spożytkować znacznie przyjemniej.

Linki ogólne: formatowanie tekstu (wiki), Font (wiki)

Artykuł nie jest poradą prawną. Raczej należy traktować jako niezobowiązujący felieton, czy komentarz.