Czarny jednoskładnikowy w druku gazetowym

Tekst w kolorystyce zawierającej tylko jeden kolor z palety CMYK jest bardzo ważne w druku gazet. Jednak na złość, programy graficzne sugerują i proponują inne rozwiązania,

Gdy niedoświadczony grafik lub studio graficzne rozpoczyna współpracę z dużymi wysokonakładowymi drukami i wysyła swoją pierwszą gazetę do druku, najczęściej spotyka się ze ścianą o nazwie „proszę zmienić czarny na jednoskładnikowy”. To zmora grafików… i wysokonakładowych drukarni, które systematycznie muszą weryfikować pliki przeznaczone do druku gazet – właśnie pod tym względem. Ale po kolei…

RGB

Zacząć trzeba od podstaw podstaw. Choć w przyspieszeniu. Ekran wyświetla obraz w RGB, czyli w miksie trzech kolorów: R jak red (czerwony), G jak green (zielony), B jak Blue (niebieski). Aby uzyskać czarny tekst, monitor miesza ze sobą trzy kolory uzyskując wartość r0 g0 b0. ( Więcej na temat RGB na wiki ).

 

CMYK

Jednak w profesjonalnym druku korzysta się z innego miksu kolorystycznego, bardziej zoptymalizowanego i uwzględniającego fakt, że w przeciwieństwie do czarnego ekranu domyślnie drukujemy na białych przestrzeniach. W końcu ogromna większość publikacji powstaje na białym lub okołobiałym papierze. Zdarzają się inne kolory bazy… ale to nisza i najczęściej niskonakładowa. Prawie wszystkie książki, gazety drukowane są na białym papierze.

CMYK to miks czterech kolorów: C jak cyan, M jak magenta, Y jak yellow i K, czyli czarny ( więcej o cmyk na wiki ). W zależności od tego, jak połączymy te kolory uzyskamy interesujący nas kolor. I w ten sposób, np. kolor czarny możemy uzyskać w sposób dwojaki. Pierwsza opcja do czarny zgodny ze sztuką wykorzystujący tylko jeden kolor. Wtedy cyan wynosi 0, magenta 0, żółty 0, całość bazuje na wykorzystywaniu tylko ostatniej płyty, czyli K – czarnej.

I w tym miejscu moglibyśmy skończyć, ale…

 

Bardziej czarny w druku gazetowym

Gdy pracujemy tylko na ostatniej płycie, jesteśmy ograniczeni tylko do tego, co daje nam czarna farba. A co gdyby do czarnego dodać domieszkę cyjanu, magenty, żółtego? Otrzymamy wtedy czarny o znacznie większej głębi. Kolor wyjątkowy, ale problematyczny. Zwłaszcza w wysokonakładowym w druku gazet. W druku gazetowym – ze względu na druk na papierze gazetowym o niskiej gramaturze – ważne jest ograniczenie sumy kolorów, aby nie przekraczały wartości wskazanych w specyfikacji technicznej. Taki czarny choć bardziej głęboki, przy złym miksie palet stanowi niebezpieczeństwo dla druku i zostanie albo z automatu „zbity”, albo zwrócony do korekty.

 

Rozmazanie tekstu w druku wysokonakładowym

Druk gazetowy różni się od innych technologii. Dla niektórych błędów jest bardziej wyrozumiały (jak dla nieco słabszej jakości dla zdjęć), ale dla innych jest problematyczny. I tutaj wracamy do koloru jednoskładnikowego. Dlaczego tekst powinien składać się z jednego koloru? Aby ograniczyć prawdopodobieństwo rozmazania się tekstu. Minimalne przesunięcie jednej z płyt CMYK względem reszty może spowodować, że tekst stanie się rozmazany, nieczytelny. Dlatego ważnym jest, aby materiały przygotowywane do druku na papierze gazetowym były odpowiednio przygotowywane.

 

Czarny domyślnie wieloskładnikowy

Ale właściwie skąd ten problem? Przecież można byłoby domyślnie ustalić czarny jako C0 M0 Y0 K0-100, prawda? Może i można by było, jednak tak się nie dzieje. Domyślnie większość aplikacji jako czarny promuje C54 M41 Y36 K89 lub – co bardzo złe dla druku gazetowego C100 M100 Y100 K100. Czarny RGB po konwersji na CMYK staje się czteroskładnikowym CMYK. I to rozpoczyna pętlę problemów kolorystycznych, bo różnica w druku jest widoczna, gdy czarny jest jedno lub wieloskładnikowy.

 

Rozwiązanie problemu

Rozwiązania są trzy, studio graficzne/grafik musi pilnować kolorystyki, inaczej materiał nie zostanie zaakceptowany do druku: to oczywiście może spowodować przepadnięcie terminu. Ewentualnie warto korzystać z profesjonalnych firm, dla których druki na poziomie 50 tys. -100 tys. egz. nie stanowią żadnego problemu i posiadają doświadczenie w takim druku gazetowym.

Warto również zwracać uwagę na to, jakiej firmie zlecacie Państwo druk publikacji. W ramach Własnej Gazety staramy się weryfikować materiały Klientów i tam gdzie możliwe, nanosić poprawki uwagi (za zgodą Klienta). Tutaj przypominamy słynną historię jednej z firm, która w ramach taniego druku zleciła chińskiej drukarni druk pudeł. Grafik popełnił błąd i do druku został wysłany plik podglądowy. Drukarnia wydrukowała to, co otrzymała, zatem do sklepów trafiły pudełka z rozpikselowanymi grafikami i logo firm stockowych na zdjęciach. Czy miało to finalnie negatywny wpływ na sprzedaż produktu? Niewątpliwie. Dla tamtego producenta była to zdecydowanie droga lekcja z serii „najtaniej nie oznacza najlepiej”.

 

Druk gazetowy tylko dla profesjonalistów?

Druk w drukarni gazetowej wymaga większego doświadczenia od grafików. Warto wybierać zatem do współpracy takie drukarnie, które wraz ze studiem graficznym wskażą błędy i ew. wskażą jak je naprawić. I tu oczywiście polecamy nasze usługi!

Przypominamy również, że we współpracy z nami możliwe jest dokonanie składu graficznego za darmo. Zapraszamy.

Artykuł nie jest poradą prawną. Raczej należy traktować jako niezobowiązujący felieton, czy komentarz.

 

 



Czy podobają się Państwu nasze publikacje? Zapraszamy do kontaktu.
Oferujemy także usługi jak: Kompleksowe tworzenie gazet, biuletynów, gazetek, w tym: Oferujemy ponadto usługi związane z tworzeniem czasopism/magazynów: Kompleksowe tworzenie czasopism, magazynów, katalogów, w tym: Na koniec, parę linków - być może pomocnych:

 

Własna Gazeta na wybory, event

Kompleksowe tworzenie gazet, biuletynów, gazetek

 

Druk gazet