Własna gazeta wyborcza znacząco może się przyczynić do wygranej w wyborach samorządowych, dlatego wsparcie kampanii o własną gazetę wyborczą to rozsądny ruch o czym co wybory przekonują się dziesiątki nie tylko naszych klientów.
Własna gazeta wyborcza to najtańszy nośnik. A także całkiem skuteczny nośnik. W tym artykule przytaczamy argumenty za uczynieniem własnej gazety wyborczej istotnym nośnikiem kampanii wyborczej. Pokazujemy też jak to zrobić. Poniższe projekty są wykonane przez NAS. Odpowiadamy też na pytanie, czy oparcie kampanii tylko na własnej gazecie, przyniesie pewną wygraną.
2 stycznia w rozmowie z dziennikarką Faktów TVN, premier Donald Tusk wspomniał o prawdopodobnym terminie wybór samorządowych. Najprawdopodobniejszą datą pierwszej tury wyborów samorządowych jest 7 kwietnia, tj. tydzień po Wielkanocy, która wypada w tym roku 30 marca. Druga tura wyborów samorządowych 2024 planowana jest dwa tygodnie później, czyli 21 kwietnia. Zatem możemy spokojnie powiedzieć: przygotowania do wyborów idą pełną parą. Co ważne, w wyborach będą startować kandydaci z wielkich partii, ale również z lokalnych stowarzyszeń, czy organizacji.
Narzędzia kampanii wyborczej
Po jakie najczęściej będą sięgać narzędzia kandydaci do samorządów? Ulotki, banery, reklamy w telewizji, prasie lokalnej, reklamy w internecie, działania outodoorowe, jak wydarzenia, i… własne gazety. Nośnik, który teoretycznie dawno powinien zniknąć na rzecz internetu, jednak niska cena, bezpośrednie dotarcie do klienta, czynią własną gazetę wyborczą wciąż jednym z najlepszych nośników kampanii wyborczych. Omijanie tego nośnika w kampanii przypłaciło wielu kandydatów podczas wyborów parlamentarnych. A dlaczego?
Najniższa cena w przeliczeniu na cm2
Cena własnej gazety wyborczej bije na głowę inne rozwiązania, a im większy nakład, tym różnica bardziej widoczna. Jak to możliwe? Własna gazeta jest nośnikiem o gramaturze o około połowę niższą od kredy, do tego do ceny nie trzeba doliczać rozwiązań typu folia, etc. Do tego należy wspomnieć o technologii druku gazetowego, która jest zupełnie inna od druku ulotek.
Więcej niż na ulotce
Część kandydatów błędnie wychodzi z założenia, że skoro wydają ulotkę, Własna Gazeta będzie tylko się powtarzać. Ulotka to 2 strony, najczęściej małego formatu B5. Własna Gazeta to format A3 i stron najczęściej 8. To ogrom przestrzeni, gdzie czytelnie i wyraźnie można wyartykułować swoje plany i podsumować dotychczasowe działania!
Własna gazeta precyzyjnie dociera do grupy docelowej
Kolportując bezpośrednio do skrzynek pocztowych własną gazetę, czynicie ją Państwo produktem bezkonkurencyjnym pod względem dotarcia. Żadna reklama internetowa, żaden portal nie osiągnie takiego efektu, jak gazeta bezpośrednio dostarczona pod drzwi. Jednak to dopiero początek zalet.
Czytelnicy ufają gazetom
Własna gazeta wyborcza przez wielu czytelników będzie odbierana jako prasa i przez to uzyska część zalet prasy. Polskiego Badanie Czytelnictwa zauważa ciekawą kwestię w sprawie prasy: prasa najbardziej wpływa na wybory Polaków:
„Prasa ma unikalne treści, jakościowe dziennikarstwo, wysokiej jakości reklamy, czytelnicy mają do prasy zaufanie i dlatego chętnie dzielą się informacjami ze znajomymi, rodziną czy w mediach społecznościowych. Według rankingu Instytutu Monitorowania Mediów prasa jest najbardziej opiniotwórczym medium w Polsce i wyprzedza znacząco telewizję, radio i serwisy internetowe. Warto zapamiętać: to właśnie prasa najbardziej wpływa na wybory Polaków.”
Prasa buduje wiarygodność
Polskie Badanie Czytelnictwa zauważa jedną ciekawą kwestię: aż 78% osób ufa artykułom reklamowym w prasie, jest to wyższe zaufanie niż do lokowania produktów w telewizji czy reklam w radio. Po prostu prasa jest wiarygodnym medium, a własna gazeta wyborcza czerpie z tego pełnymi garśćmi.
Prasa angażuje i skupia uwagę czytelników
Przyjrzyjmy się znów, co na temat prasy wspomina PBC, a wspomina dwie ciekawe kwestie:
- Czytanie pism często traktowane jest jak rytuał. Dla 89% czytelników jest to czynność podstawowa, na której koncentrują swoją uwagę (dla porównania w mediach społecznościowych tylko 35% osób jest w pełni skupionych na treści).
- Podczas czytania artykułów i reklam, odbiorca jest maksymalnie skupiony i zaangażowany. Czytelnik jest świadomy, że reklamy stanowią integralną część magazynu i są przygotowane z myślą o nim.
Wielki format pozwala na projektowanie czytelnych treści
Nie można zapominać o jakże ważnym fakcie, że najbardziej aktywne w wyborach są osoby nieco starsze. Z myślą o nich, we własnej gazecie wyborczej można projektować treści znacznie bardziej czytelne – ze znacznie większymi czcionkami. Żaden smartfon nie da takiej czytelności
Podsumujmy:
Własna gazeta wyborcza jest bardzo tanim nośnikiem, dociera bezpośrednio do odbiorcy, angażuje go. Przed wyborami, wyborcy będą chcieli przemyśleć wybory, kompendium w postaci własnej gazety wyborczej to narzędzie znacznie bardziej wygodne i praktyczne niż reklama internetowa – także w czasie ciszy wyborczej!
Czy warto?
Na pewno warto wpiąć w kampanię własną gazetę wyborczą. Zwłaszcza, gdy zasięg jest większy niż 1 000 domostw. Ale czy zainwestowanie środków we własną gazetę da 100% szanse na zwycięstwo? Własna Gazeta to tylko, albo i aż narzędzie: dobrze wykorzystana może znacząco wzmocnić kampanię, ale w chwili obecnej nie posiadamy narzędzi, które jednoznacznie mogą powiedzieć, czy w danym przypadku będzie wystarczającym game changerem wyborów, niejednokrotnie staje się jednak tym punktem, który przeważa szalę zwycięstwa nad oponentami.
A jak stworzyć własną gazetę?
Sposobów jest 5:
- za darmo w programie np. Canva. Tutaj przygotowaliśmy poradnik w tym temacie: jak złożyć gazetę samemu: skład gazety za darmo
- w profesjonalnych programach, tutaj napisaliśmy o tym nieco więcej: programy graficzne do składu gazet
- możesz również przygotować nam gazetę w programie Microsoft Word / Libre Office Writer, zapisać ją jako PDF. My ją przekonwertujemy do rozwiązania profesjonalnego.
- Możesz zlecić agencji zewnętrznej zaprojektowanie publikacji
- My także oferujemy skład gazet. A do tego druk, dowóz, a nawet wersję on-line! Przykłady widzisz powyżej. Tutaj więcej o tym wspominamy: Tworzenie Twojej własnej gazety , skład gazet , druk gazet.
Pozostaje jeszcze jeden punkt
czy oparcie kampanii tylko na własnej gazecie, przyniesie pewną wygraną?
Z naszego doświadczenia odpowiedź jest tylko jedna: kampania wyborcza to szereg czynników, które mają wpływ na osąd wyborców. W ubiegłym roku jeden z polityków oparł kampanię tylko na banerach z psiakami. Można byłoby odnieść wrażenie, że to dzięki banerom wygrał kampanię, tymczasem polityk był aktywny na długo przed kampanią, akcja z banerami była tylko wisienką na torcie. Do tego, nie zapominajmy również, że konkurenci także prowadzą kampanię wyborczą. Bycie bardziej widocznym, prezentacja swojej dotychczasowej działalności, przedstawienie swojego programu w czytelny sposób na pewno zwiększają szanse na zwycięstwo. Ale nikt nie zagwarantuje, że wybrany nośnik na pewno przyniesie zwycięstwo.
A wspieraliśmy się m.in. tym artykułem:
Zalety prasy i reklamy prasowej, PBC: https://pbc.pl/zalety-prasy Źródła danych: PBC „Zaangażowanie w reklamę: N=24047, 2022-2023; GUS 2022.
Artykuł nie jest poradą prawną. Raczej należy traktować jako niezobowiązujący subiektywny felieton, czy komentarz.
Propozycje linków:
Gazeta na wybory samorządowe 2024 | Kompleksowe tworzenie gazet | druk gazet | ::: | Usługi kurierskie - najczęstsze problemy | druk gazet ceny - co na nie wpływa? | druk gazet - co warto o nich wiedzieć | Sesje elixir: koszmar płatności |Artykuł nie jest poradą prawną. Raczej należy traktować jako niezobowiązujący felieton, czy komentarz.