Koniec prasy w Polsce? Setki milionów zł mówią co innego

Media co chwilę donoszą o zamykających się tytułach publikacji. Czy na rynku prasowym jest tak duży kryzys, że zaraz cała branża zniknie?

 

W ostatnim czasie z rynku zniknęło wiele tytułów. Można wręcz odnieść wrażenie, że rynek prasowy nie tyle, że dogorywa, co właśnie umarł. Tymczasem rzeczywistość jest nieco inna i tworzenie i wydawanie własnej gazety może być całkiem atrakcyjnym pomysłem na biznes.

 

Wielcy odchodzą

Zacznijmy od faktów: tak. Wielkie korporacje odchodzą od prasy. Dlaczego? Dlatego, że nie zawsze przynosi ona oczekiwany dochód. Jednak, gdy przyjrzymy się kwotom, jakimi operują duże tytuły, wszystko okaże się niekoniecznie tak czarno-białe.

 

Cel: zysk

Wydawnictwa prasowe to przede wszystkim firmy. Firmy, które chcą zarabiać. Zatem optymalizują, tną koszta, aby zarabiać więcej.  Głośnym echem odbiło się zamknięcie sporej ilości tytułów przez Burdę Media, ale w rzeczywistości jest to efekt sprzątania po przejęciu Edipresse i rezygnacja z tytułów, które nie były atrakcyjne na rynku, bądź! nie było sposobności, aby je monetyzować… czyli dobrze na nich zarabiać. Bo zarabianie jest kluczem. Jak dużym?

 

Dlaczego zniknęło kilkanaście tytułów magazynów Edipresse

W 2022 roku wydawnictwo Edipresse Polska (należały do nich m.in. Viva!, Party, Uroda Życia) na sprzedaży reklam zarobiło 47,16 mln zł. Czterdzieści siedem milionów zł. Jednak wydawnictwo musiało zostać sprzedane. Czemu? Same wynagrodzenia wyniosły ponad 20 mln zł, koszty operacyjne wydawnictwa osiągały kwotę 70 mln zł, przy czym i tak zostały pomniejszone przez rezygnację z usług obcych z 61 mln do 39 mln zł. Podsumowując: zabrakło porządnego optymalizowania kosztów, nie wspominając o innych niewymienionych działaniach wydawnictwa. (więcej na WM )

Finalnie Edipress zostało wykupione przez wydawnictwo Burda, które „wycięło” większość tytułów, co jest zgodne ze strategią firmy, która postanowiła przejść do internetu. Tak na temat działań Maciej Klepacji, CEO wydawnictwa, powiedział portalowi WM:

Nie chcieliśmy dokonywać co roku przeglądu naszego portfolio prasowego i decydować czy zamknąć jeden czy dwa tytuły. Dokonując pod koniec zeszłego roku strategicznego przeglądu portfolio odpowiedzieliśmy sobie na pytanie, jakie multimedialne marki z potencjałem w digitalu pozwolą nam w perspektywie 2-3 lat budować organizację wzrostową, a nie taką, która cały czas jest defensywie ze względu na rynek prasowy

Możliwe, że gdyby Edipresse trafiło w ręce innego wydawnictwa, tytuły byłyby wciąż dostępne, strategia Burdy jednak była nieco inna. A jak wspominaliśmy wcześniej: wydawnictwa chcą zarabiać pieniądze i szukają swoich dróg na osiąganie niemałego – z perspektywy mikrofirmy – zysku.

 

Setki milionów dla wydawnictwa Bauer

Bardzo dobre wyniki finansowe osiąga również wydawca m.in. takich tytułów jak „Tele Tydzień”, „Chwila dla Ciebie”, „Przyjaciółka”, „Pani Domu”, „To i Owo”. W 2021 roku wydawnictwo osiągnęło przychód na poziomie 356 mln zł, co przełożyło się na prawie 99 mln zł zysku netto (dane z KRS za Press )

 

Więcej cyfr…

Zarabianie wielomilionowych kwot – to jest główny cel wydawnictw, i gdy rentowność tytułu spada poniżej oczekiwanego, ten zostaje zamknięty lub sprzedany. A jakie to są cyfry? Spójrzmy na cyfry sprzed kryzysu:

 

  • Gazeta Wyborcza w samym pierwszym kwartale 2022 roku osiągnęła przychód na poziomie ok 39 mln zł  (za Press )

 

  • Gorzej poradził sobie w drugim kwartale 2022 (czyli w okresie najbardziej kryzysowym w branży drukarskiej w ostatnich latach) wydawca „Rzeczpospolitej”, który osiągnął przychód na poziomie 20,91 mln zł, w ciągu trzech kwartałów 2022 wydawnictwo osiągnęło przychód na poziomie ok 70 mln zł ( WM ).

 

Spadki spadki

I oczywiście nie próbujmy koloryzować rzeczywistości, rynek prasowy daleki jest od szczytu lat ubiegłych. Nakłady publikacji systematycznie spadają, wymuszając optymalizację, redukcje. Jednak daleki jest wciąż od kryzysu i krachu o jakim co jakiś czas „trąbi” się w mediach. I tak, pamiętamy również o kryzysie na rynku papierniczym, który mocno dał się we znaki i zmusił wiele wydawnictw do mocniejszego podniesienia cen. I pamiętamy również o galopującej inflacji, która w lipcu ponownie wystrzeli (podniesienie minimalnej krajowej).

 

Podsumujmy:

W ogólnym rozrachunku – rynek prasowy wciąż daleki jest od upadku, rynek prasowy pozwala zarabiać sensowne pieniądze (wciąż wielokrotnie lepiej monetyzuje się niż internet), rynek prasowy poluzował się na tyle, że pozwala wejść mikropodmiotom (w tym jednoosobowym działalnościom gospodarczym, ponieważ własnej wydawanie gazety np. z nami, bez angażowania całych działów grafików i dziennikarzy jest możliwe), by ugryźć wcale nie mały kawałek tortu. A przy dobrze / sensownie zorganizowanym kolportażu (np. bezpośrednio do skrzynek mieszkań) – gazety i czasopisma są znacznie bardziej atrakcyjne i dla reklamodawców i dla czytelników. I w pierwszej linii przegrywają publikacje dostarczające niusy, czyli krótkie informacje, które równie łatwo konsumować w internecie. Jednak w kwestii treści dłuższych, czy treści premium – wygrywają.

Artykuł nie jest poradą prawną. Raczej należy traktować jako niezobowiązujący felieton, czy komentarz.

Kompleksowe Tworzenie Gazet

Tworzymy gazety i czasopisma

Sprawdź jak w profesjonalnie i kompleksowo tworzymy gazety, czasopisma i książki dla naszych Klientów.

druk gazet

Druk gazet, czasopism

Oferujemy nie tylko skład graficzny tekstu gazet, czasopism, książek, ale również ekspresowy druk gazet.

Propozycje linków:
Gazeta na wybory samorządowe 2024 | Kompleksowe tworzenie gazet | druk gazet | ::: | Usługi kurierskie - najczęstsze problemy | druk gazet ceny - co na nie wpływa? | druk gazet - co warto o nich wiedzieć | Sesje elixir: koszmar płatności |  

Artykuł nie jest poradą prawną. Raczej należy traktować jako niezobowiązujący felieton, czy komentarz.

 

Kompleksowe Tworzenie Gazet

Tworzymy gazety i czasopisma

Sprawdź jak w profesjonalnie i kompleksowo tworzymy gazety, czasopisma i książki dla naszych Klientów.

druk gazet

Druk gazet, czasopism

Oferujemy nie tylko skład graficzny tekstu gazet, czasopism, książek, ale również ekspresowy druk gazet.