Jako jedyni sprawdzamy w jaki sposób sprzedają się drukowane dzienniki lokalne w stosunku do II kw. 2023.
Czy czasy w których chętnie sięgano po dzienniki lokalne, minęły, czy to efekt zawirowań związanych z wyborami? Z jednej strony dzienniki lokalne wypiera internet, z drugiej – często muszą konkurować nawet z własną wersją on-line, a z trzeciej – wydaje się, że prawdopodobnie nie potrafiły znaleźć nowego pomysłu na siebie w nowej rzeczywistości.
W stosunku do drugiego kwartału ubiegłego roku, tylko jeden dziennik może pochwalić się wzrostem, to Nowiny, których sprzedawało się w drugim kwartale bieżącego roku średnio 4684 egz. dziennie. Tylko ten dziennik osiągnął wzrost sprzedaży nośników fizycznych, ale na poziomie 3,38%, co łącznie daje 153 egzemplarze. Cała reszta, to spadki.
Najchętniej czytanym w drugim kwartale 2024 roku była Gazeta Pomorska. W II kwartalne bieżącego roku, dziennie papierowej wersji sprzedawało się się 10175 egzemplarzy. W stosunku do tego samego kwartału roku 2023 dziennik 14,78%, co daje spadek o 1764 wydrukowane gazety.
Drugim najpopularniejszym dziennikiem jest śląski Dziennik Zachodni po którego fizyczny nośnik sięga codziennie średnio 6 089 osób. Ten w stosunku do analogicznego okresu w ubiegłym roku zaliczył spadek o 15,37% czyli o 1106 wydrukowanych gazet.
Trzecim największym dziennikiem lokalnym jest Głos Wielkopolski. Ta gazeta w stosunku do drugiego kwartału 2023 roku osiągnęła spadek na poziomie 18,69 sprzedanych fizycznych egzemplarzy. Z 6998 wydrukowanych gazet, do 5690 gazet fizycznych. Spadek o 1308 egzemplarzy.
Na czwartej pozycji pod względem popularności sprzedaży gazet, ulokowały się Nowiny, które jako jedyne osiągnęły wzrost sprzedaży. Nie jest on jednak jakiś spektakularny, mówimy bowiem o średnim wzroście o 153 fizycznie wydrukowane gazety.
Piątą najpopularniejszą gazetą o charakterze dziennik lokalny jest Echo Dnia, który w 2 kwartale 2024 sprzedawał się na poziomie 4191 fizycznych gazet. Ten tytuł osiągnął spadek z 4780 egz., czyli o 586 egzemplarzy, co daje 12,26%
Kolejna pozycja należy do Expressu Ilustrowanego, który osiągnął stratę na poziomie 27,44%. W 2 kwartale tego roku sprzedawał się średnio na poziomie 3895 wydrukowanych egzemplarzy, rok wcześniej było to 5368 egz., tytuł zaliczył stratę w wysokości 1473 wydrukowane gazety.
Głos – Dziennik Pomorza również zanotował nie najmniejszy spadek, bo o 1106 egz., co dało mu procentowo 22,20% z 4981 sprzedanych wydrukowanych gazet w 2 kwartale 2023 , do 3875 egzemplarzy w 2 kwartale bieżącego roku
Dziennik Polski, z dzienną sprzedażą 3751 wydrukowanych gazet, zaliczył spadek o 745 egz, czyli 16,57%. W 2 kwartale ubiegłego roku sprzedawał 4496 egzemplarzy.
Dziennik Łódzki sprzedawał w 2 kwartale bieżącego roku 3499 egzemplarzy fizycznych. To spadek o 842 wydrukowane gazety w stosunku do analogicznego kwartału roku ubiegłego. W procentach to 19,40 %
Gazeta Lubuska może „poszczycić” się podobnymi statystykami. Spadek podobny, 20,50%, co przełożyło się na 809 wydrukowanych gazet mniej z 3946 średnio dziennie w 2 kwartale 2023, do 3137 w 2 kwartale roku bieżącego.
Na kolejnej pozycji uplasował się Dziennik Bałtycki. W 2 kwartale 2024 roku sprzedawał się na poziomie 3115 fizycznych egzemplarzy. W stosunku do analogicznego kwartału 2023 zaliczył spadek o 757 drukowanych gazet, czyli 19,55% z poziomu średniej dziennej sprzedaży fizycznych gazet na poziomie 3872 egzemplarzy
Gazeta Krakowska radzi sobie ze spadkami nieco lepiej. Tutaj już tylko 14,04%. W 2 kwartale tego roku sprzedawało się 3092 egzemplarzy fizycznych, na rzecz 3597 fizycznie sprzedawanych dziennie gazet 2 kwartału 2023 roku.
Nowości – Dziennik Toruński to spadek o 12,70% fizycznych gazet. W 2 kwartale 2023 średnia dzienna sprzedaż wynosiła 3324 fizycznych gazet, w następnym roku spadła do 2902 wydrukowanych sprzedanych gazet. To daje spadek o 422 egzemplarze.
Polska Metropolia Warszawska to spadek o 329 wydrukowanych gazet z 3192 w 2 kwartale 2023 do 2863, co daje 10,31%
Nowa Trybuna Opolska zaś zaliczyła spadek sprzedaży wydrukowanych gazet o 17,78% startując ze średniej sprzedaży na poziomie 3116 w 2023 roku, kończąc na 2562 w tym. To spadek o 554 egzemplarze.
Zbliżonymi spadkami może się pochwalić Gazeta Wrocławska. Po ten lokalny dziennik w 2 kwartale 2024 średni sprzedawało się codziennie 2461 wydrukowanych gazet, w stosunku do 2936 sprzedawanych w 2 kw. 2023 roku. Jest to spadek o 475 egzemplarzy, tj. 16,18%
Kurier Szczeciński zaliczył spadek na poziomie 13,05% z 2804 do 2438, tj. o 366 wydrukowanych sprzedanych gazet.
Bardzo zbliżone cyfry przedstawia Express Bydgoski. Tutaj mamy spadek na poziomie 12,82% z 2776 do 2420 wydrukowanych egzemplarzy, co daje średnio o 356 dziennie sprzedawanych egzemplarzy wydrukowanych gazet.
Gazeta Współczesna to już spadki na poziomie 15,99%. W 2 kwartale 2023 roku średnio dziennie sprzedawało się 1645 egzemplarzy wydrukowanej gazety, w 2 kwartale tego roku to już 1382 egzemplarze. Spadek o 263 publikacje.
Największy spadek osiągnęła Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski, bo wynoszący aż 53,97%. W 2 kwartale 2023 roku fizyczny nakład sprzedawał się na poziomie 2542 egz., by spaść do 1170. To jest spadek aż o 1372 wydrukowane gazety.
Kurier Poranny to przedostatni lokalny dziennik na liście. Spadek o 14,76% z 1369 na 1167, czyli o 202 sprzedane średnio dziennie fizyczne dzienniki.
Tabelę zamyka Kurier Lubelski, który w 2 kwartale 2024 roku sprzedawał się średnio na poziomie 1006 wydrukowanych gazet w stosunku do 1106 w 2 kwartale 2023. To daje 100 wydrukowanych egzemplarzy gazety, czyli 9,04%
Podsumowanie danych:
Proszę pamiętać, że powyższe dane dotyczą TYLKO sprzedaży fizycznej drukowanych dzienników lokalnych. Pominęliśmy tu tygodniki lokalne, lub dzienniki o charakterze ponadlokalnym. Nie znajdują się tu także wyliczenia dotyczące sprzedaży e-wersji. W kwestii takich statystyk odnosimy do artykułu na Wirtualne Media (l) , gdzie uwzględniono i tę sprzedaż.
Podsumowanie sprzedaży drukowanych dzienników lokalnych
Wydawać by się mogło, że te dane są bardzo słabe i część czytelników mógłby zastanawiać, sens wydawania gazet o tak niskich nakładach. Tymczasem nie zapominajmy o paru kwestiach: tytuły nie są darmowymi egzemplarzami, należy za nie zapłacić. Można założyć, że mniej więcej opłaty zrównają się z kosztem druku. Dochodzą do tego reklamy i artykuły sponsorowane w samej gazecie. A to już może stanowić wartość dodaną nawet w przypadku niskich nakładów. Nie będą to co prawda milionowe zyski, jednak niekoniecznie muszą oznaczać straty.
Na pewno jednak należy się liczyć z faktem, że część dzienników lokalnych zmieni formułę lub może zniknąć z rynku jeśli nie znajdzie atrakcyjnego sposobu na przyciągnięcie do siebie czytelników.
Tabelka
Tytuł | 2 kw 2023 | 2 kw 2024 | różnica | Procent |
Gazeta Pomorska | 11939 | 10175 | 1764 | 14,78% |
Dziennik Zachodni | 7195 | 6089 | 1106 | 15,37% |
Głos Wielkopolski | 6998 | 5690 | 1308 | 18,69% |
nowiny | 4531 | 4684 | -153 | -3,38% |
Echo Dnia | 4780 | 4194 | 586 | 12,26% |
Express Ilustrowany | 5368 | 3895 | 1473 | 27,44% |
Głos • Dziennik Pomorza | 4981 | 3875 | 1106 | 22,20% |
Dziennik Polski | 4496 | 3751 | 745 | 16,57% |
Dziennik Łódzki | 4341 | 3499 | 842 | 19,40% |
Gazeta Lubuska | 3946 | 3137 | 809 | 20,50% |
Dziennik Bałtycki | 3872 | 3115 | 757 | 19,55% |
Gazeta Krakowska | 3597 | 3092 | 505 | 14,04% |
Nowości · Dziennik Toruński | 3324 | 2902 | 422 | 12,70% |
Polska Metropolia Warszawska | 3192 | 2863 | 329 | 10,31% |
Nowa Trybuna Opolska | 3116 | 2562 | 554 | 17,78% |
Gazeta Wrocławska | 2936 | 2461 | 475 | 16,18% |
Kurier Szczeciński | 2804 | 2438 | 366 | 13,05% |
Express Bydgoski | 2776 | 2420 | 356 | 12,82% |
Gazeta Współczesna | 1645 | 1382 | 263 | 15,99% |
Gazeta Olsztyńska / Dziennik Elbląski | 2542 | 1170 | 1372 | 53,97% |
Kurier Poranny | 1369 | 1167 | 202 | 14,76% |
Kurier Lubelski | 1106 | 1006 | 100 | 9,04% |
Artykuł nie jest poradą prawną. Raczej należy traktować jako niezobowiązujący felieton, czy komentarz.