Od 30 października 2025 roku Affinity – profesjonalny pakiet m.in. do DTP (w tym składu graficznego gazet przeznaczonych do druku) jest za darmo. Ale jest jedno małe „ale”.
Myśleliście, że w branży druku i składu graficznego gazet promocja na Corela będzie największym zaskoczeniem? No to teraz Canva „posprzątała”, udostępniając bezpłatnie pakiet Affinity – uważanego za jednego z największych konkurentów Adobe. Adobe, które kiedyś wyznaczało trendy, ale od pewnego momentu siadło na laurach i skupiło się na drenowaniu portfeli branży kreatywnej.
W skrócie:
- Droga Adobe do patologii – dlaczego Adobe CS stał się najpopularniejszym pakietem w składzie DTP
- Adobe monopolista staje się drogi – jak Adobe zmienia politykę i przechodzi na bardzo drogą formę subskrypcji
- Affinity – konkurencja zbliża się powoli, lecz konsekwentnie – jak wyrasta konkurencja dla Adobe
- Można wesprzeć Canvę! – jak można pomóc Canvie w rozwoju aplikacji
- Drobne „ale” w Affinity – problem Affinity dla polskich projektantów i grafików
- Przetestuj być może lidera składu DTP – link do wersji do pobrania
- Z Własną Gazetą… warto – przypomnienie, że Własna Gazeta wspiera studia graficzne i grafików w konwersji materiałów do wersji zdatnych do druku w druku prasowym i gazetowym.
Droga do patologii Adobe
Rok 2012 był w branży graficznej przełomowym: oto dostępny był jeszcze ostatni pakiet Adobe – CS6 – za który płaciło się raz. W ramach tego pakietu drukarnie (w tym drukarnie gazet), studia projektowe i agencje reklamowe otrzymywały profesjonalny pakiet narzędzi do składu graficznego DTP i następnie druku: w tym druku profesjonalnego, gdzie niezbędna jest precyzja w doborze koloru lub wymagająca jest specyfikacja techniczna (to w przypadku np. druku prasowego/gazetowego). W ramach tych narzędzi kupujący otrzymywali m.in.:
- InDesign – profesjonalny program do składu graficznego gazet, czasopism, katalogów, który w początkowej wersji był rywalem nieco zapomnianego już QuarkXpress
- Photoshop – program do obróbki graficznej zdjęć i grafik
- Illustrator – program do tworzenia grafik wektorowych, często wykorzystywany zamiennie z InDesignem – zwłaszcza, gdy dotyczyło projektów jednostronicowych
Szósta edycja pakietu (czyli CS6) właściwie przypieczętowywała monopol Adobe na rynku kreatywnym/projektowym, stąd Adobe zdecydowało się zmienić model sprzedaży. Koniec z jednorazowym zakupem. Od teraz obowiązuje model subskrypcyjny, który trwa do dziś. Model, który dla wielu osób jest ekonomicznie nieopłacalny.
Adobe monopolista staje się drogi. Bardzo.
Pakiet CS6 w swoich ostatnich wersjach kosztował między 6 a 10 tys. zł brutto – zależnie od wersji. Był to jednak jednorazowy zakup. Cena subskrypcyjna jest może i tańsza w skali miesiąca, jednak w skali lat nie bardzo. Dla przykładu, w listopadzie 2025 miesięczna opłata dla firm za pakiet Cloud Pro wynosi 86,55 Euro netto, tj. ok 480 zł brutto. W skali roku daje to kwotę 5760 zł brutto. Czyli w ciągu roku opłacamy równowartość pakietu, który jest funkcjonalny przez kilka, a nawet kilkanaście lat: jest wiele miejsc, gdzie używa się do dzisiaj znacznie starszych wersji z racji niezbyt dużych różnic między kolejnymi wersjami.
Dla przykładu, ceny Adobe z początku listopada 2025 dla firm wyglądają następująco:
- 86,55 € netto / miesiąc – Creative Cloud Pro dla firm
lub pojedynczo:
- 33,49 € netto / miesiąc – Photoshop
- 33,49 € netto / miesiąc – InDesign
- 33,49 € netto / miesiąc – Illustrator
- 23,99 € netto / miesiąc – Acrobat Pro
Więcej w Cloud Pro, ale czy ma to znaczenie?
W wersji Creative Cloud Pro otrzymujemy dostęp chyba do wszystkich aplikacji, a także nielimitowany dostęp do standardowych generacji AI i 4 tys. kredytów do generowania premium. W wersji pojedynczych programów otrzymujemy 25 kredytów (kiedyś było 500).
Tutaj trzeba odnotować z kronikarskiego obowiązku: Adobe często przyznaje atrakcyjne rabaty na pierwszy rok promocji, ale… działają one tylko w pierwszym roku, a potem standardowy cennik, który jest zdecydowanie poza budżetami mniejszych agencji.
Affinity – konkurencja zbliża się powoli, lecz konsekwentnie
I w takiej sytuacji brytyjski producent oprogramowania Serif Ltd. stworzył trzy programy Affinity, które miały być realną konkurencją dla Adobe, a konkurować oprogramowanie miało jakością nie gorszą niż Adobe i cenami, gdzie płaciło się raz.
24 marca 2024 roku oprogramowanie zostało zakupione przez bardzo popularną firmę Canva, która to 30 października 2025 roku ogłosiła, że oprogramowanie zmienia model sprzedaży: od tego dnia Affinity będzie udostępniane nie dość, że za darmo, to do tego jako jedna zintegrowana aplikacja (a nie trzy). Koniec ze skakaniem między trzema programami!
Można wesprzeć Canvę!
Canva wzbogaciła pakiet Affinity w zestaw narzędzi generatywnej AI, a aby z niej korzystać należy przejść na modele płatne w Canvie, czyli np.:
- 450 zł rocznie! za model PRO
- 650 zł rocznie! za model Business
Reasumując: w bardzo przystępnej cenie (względem Adobe), otrzymujemy dostęp do layoutów premium, a także dostęp do narzędzi AI od Canvy. I co więcej: Affinity działa wciąż i tak bez kupna powyższych pakietów.
Drobne „ale” w Affinity
Jak wspomniane zostało na początku, Affinity posiada jeden znaczący problem, który obecnie przez wielu JESZCZE może go dyskwalifikować: oficjalny brak wsparcia języka polskiego. W internecie są poradniki, jak częściowo poradzić sobie z tym problemem, jednak mimo wszystko: Affinity obecnie oficjalnie nie wspiera języka polskiego
Przetestuj być może lidera składu DTP
Program Affinity można wciąż pobrać za darmo ze strony Affinity. Należy wpierw założyć konto na Canvie (darmowe), a następnie przejść do pobrania aplikacji. Przyda się również dostęp do internetu podczas pierwszego uruchamiania aplikacji, aby zalogować się do konta.
Link: https://www.affinity.studio/
Z Własną Gazetą… warto
Część drukarni – zwłaszcza prasowych – będzie miała problem z plikami z Affinity. W rzeczywistości najlepszą kompatybilność osiąga oprogramowanie Indesign, ale w wersjach sprzed CC, więc nawet współczesny InDesign działa czasem pod górkę. To jednak nie jest problem we Własnej Gazecie. Od lat wspieramy Klientów w konwersji materiałów z Canvy. A teraz jak najbardziej będziemy wspierać przy konwersji materiałów z Affinity.
Linki:
- https://www.adobe.com/pl/creativecloud/plans.html?mv=other
- https://helpx.adobe.com/pl/creative-cloud/apps/generative-ai/generative-credits-faq.html#monthly-generative-credits
- https://www.afr.com/technology/canva-s-billion-dollar-bet-on-a-37-year-old-nottingham-company-20240321-p5fea0
- https://en.wikipedia.org/wiki/Serif_Europe
- https://www.affinity.studio/
Propozycje linków:
Druk gazety | druk gazetek reklamowych | Skład gazet | Skład tekstu | Druk gazet | ::: | Druk Gazet – Co Musisz Wiedzieć? | Ciekawe: Druk, A Druk Gazety? Co To? Czym Się Różni? | Jak Drukuje Się Gazetę? | Poradnik: Skład Gazety ZA DARMO I Druk We WG |Artykuł nie jest poradą prawną.
Raczej należy traktować jako niezobowiązujący komentarz.
Szanowni Państwo,
w najbliższy weekend według kalendarza będą miały miejsce dwa święta: Wszystkich Świętych – w sobotę, 1 listopada. I Dzień Zaduszny 2 listopada. W związku z tym, w...
Dokonując składu gazety należy unikać pewnych rozwiązań, inaczej szansa na nieatrakcyjny, błędny druk lub nawet odrzucenie materiałów graficznych przez drukarnię gazet – drastycznie wzras...
Według polskiego prawa, dopiero przesyłka niedostarczona w ciągu 30 dni uznawana jest za zagubioną. Oznacza to, że firmy kurierskie mają aż 30 dni na dostarczenie przesyłki. A klient – w...
Druk gazetowy, tzn. na papierze gazetowym (na jakim drukuje się np. dzienniki) znacznie różni się od typowego druku offsetowego. Jednym z ważnych elementów jest maksymalna ilość farby, jaka mo...
Klient nie zauważył ogromnego babola. Ale w Własnej Gazecie (w przeciwieństwie do innych drukarni) staramy się takie błędy wychwycić.
(więcej…)